דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שתל דנטלי 

מאת    [ 06/07/2008 ]

מילים במאמר: 1297   [ נצפה 5744 פעמים ]

מהו שתל דנטלי?
שתלים דנטליים הם ברגים גליליים המוחדרים לעצם הלסת ומשמשים כעוגן לשחזור פרוטטי. ניתן לבנות על שתלים שן אחת או את כל מערך השיניים לפי הצורך. השתלים עשויים טיטניום ומעובדים בעיבוד שבבי ממוחשב לצורתם הסופית. יש חשיבות רבה לצורת עיבוד והכנת פני שטח השתל הבאים במגע עם העצם . השתלים בצורתם הנכחית נוסו בהצלחה כבר ארבעה עשורים ושימשו לשיקום מיליוני שיניים במיליוני מטופלים בהצלחה רבה. הנתונים המספריים מצביעים על מעל 95% הצלחה ונאמר כי ניתן לחזות את מידת הצלחת הטיפול בצורה טובה מאוד.
נחטא להיסטוריה אם נשייך צורת טיפול זו רק לתקופה האחרונה. אף בהיסטוריה הרחוקה עוד במצרים הפרעונית ומאוחר יותר ברומא נמצאו גולגלות עם שתלים ששחזרו שן חסרה. גם באמצע המאה העשרים היתה התעוררות רבה בנושא זה עם סוגים שונים של שתלים שהוחדרו בשיטות כירורגיות שונות בהצלחה טובה אך עקב שימוש והתוויות לא מתאימים נכשלו במספר גדול של מקרים ונגרמה רתיעה משימוש בשתלים לשיקום שיניים. התעוררות נושא השתלים הדנטליים בסוף שנות השיבעים של המאה הקודמת נגרמה בעיקר על ידי פרסום ממצאיו של פרופסור פר אינגמר ברננמרק מגוטנבורג בשוודיה. ברננמרק היה חוקר שעסק בזרימת דם בעצמות. לצורך מחקרו ייצר מתקן גלילי שהוחדר לעם הירך של ארנבת ובעזרתו שמר על גישה לכלי הדם התוך גרמיים. הגליל היה עשוי במיקרה טיטניום ובבואו לשלוף אותו מהעצם לצורך מיחזורו נוכח לדעת כי הוא התחבר עם העצם חיבור חזק ביותר. נתון זה הרשים אותו מאוד ומייד הבין את השימוש ההגיוני המתבקש לשיקום שיניים חסרות. לאחר מחקר ארוך שנמשך כ17 שנים פרסם את ממצאיו וטבע את המושג "אוסיאואינטגרציה" דהיינו מגע אינטימי בין העצם לשתל. מאז ועד היום חלה התקדמות בהבנת התהליך והממצאים יושמו לשיפור השתלים וחלקי העל המקשרים אותם לשחזור הפרוטטי.
מהו תהליך השיקום בעזרת שתלים דנטליים?
שלב ראשון הוא השלב האבחנתי והבדיקה באם ניתן להשתמש בשתלים דנטליים לצורך שיקום שיניים. בבדיקה מבוצעת הערכה כללית של המתרפא מבחינה סיסטמית, כללית ורק לאחר שנמצא מתאים משוערכת העצם ונבדקת התאמתה לשאת שתלים.
שלב שני הוא החדרת השתל למקומו המתאים בעצם בניתוח הנעשה בהרדמה מקומית רגילה. התהליך אינו כואב וניתן לאמר בביטחה כי הוא עדין יותר מעקירה .
שלב שלישי ,המתנה לקליטת השתל. על כך יש כיום גישות שונות . הגישה הקלסית היא להמתין ללא העמסת השתל במשך שלושה חודשים בלסת תחתונה (עצם יותר דחוסה ) וארבעה עד שישה חודשים בלסת עליונה ( עצם דלילה). גישה נוספת היא להעמיס את השתל לאחר שישה שבועות בלסת תחתונה ושמונה בעליונה. אסכולה זו מבוססת על שימוש בשתלים בעלי פני שטח מחוספסים שעברו עיבוד מיוחד StraumanTM . יש הממהרים ומעמיסים את השתל מייד לאחר ההשתלה. גם לשיטה זאת של העמסה מיידית יש כבר סימוכין ויותר ויותר רופאים מאמצים שיטה זו. אני באופן אישי ממליץ על הפרוטוקול של Strauman הוא עובד בידי מזה 15 שנה בהצלחה רבה. על כל פנים מנסיוני במשך 23 השנים האחרונות עם אלפי שתלים הגעתי למסקנה אישית כי החיפזון לא רצוי והוא בהחלט מהשטן.
שלב רביעי, חשיפת השתל וחיבור המבנה הפרוטטי, לקיחת מידות וביצוע כתר או גשר במעבדה. ניתן לבצע השתלה שאינה דורשת חשיפה כירורגית על ידי השארת השתל חשוף ובולט מעל החניכיים. נמצא כי אין הבדל באחוזי ההצלחה בין שתלים מכוסים וחשיפה כירורגית בשלב שני ובין שתלים חשופים מלכתחילה.

מי לא מתאים להשתלה?
עם הקלות של השיקום עם שתלים אל לנו לשכוח כי לא בכל מקרה ניתן להשתמש בשתלים לצורך שיקום שיניים חסרות. יכולות להיות סיבות מקומיות וסיסטמיות כלליות להתווית נגד לשיקום על גבי שתלים דנטליים. להלן רשימה חלקית של התוויות נגד:
-חוסר עצם מתאימה מבחינה איכותית וכמותית, ניתן להשתמש בתהליך של השתלת עצם לצורך עיבוי העצם הקיימת על כך (במאמר נפרד).
-בעיות רפואיות כגון סכרת,ספיגת סידן מואצת בעצמות, סרטן, מטופלים המקבלים טיפול תרופתי עם סטרואידים, ועוד. חולי לב המקבלים טיפול תרופתי עם נוגדי קרישת דם כגון קומדין ,הפרין ואספירין אינם מהווים בעיה היות וניתן להפסיק את הטיפול התרופתי עד לתיקון קצב ואיכות הקרישה ואז לבצע את ההשתלה. חולים שעברו טיפולי הקרנה לאיזור ראש צואר בחמש שנים שקדמו להשתלה מנועים מלקבל שתלים דנטליים.
-מעשנים. נמצא כי אחוז ההצלחה במעשנים יורד בכ30%- במיוחד בלסת עליונה אך גם בלסת תחתונה אצל מעשנים.
באיזה שתלים כדאי להשתמש?
קיימים כיום סוגים רבים של שתלים דנטליים במגוון מחירים אך באחידות צורה וחומר. מה שחשוב במשתל דנטלי זה בעיקר אופי עיבוד פני השטח,דרגת הניקיון והאריזה, דיוק העיבוד וההכנה והתאמה מושלמת בין החלקים. ביקורת איכות קפדנית של 100% נחוצה בכל שתל שנבחר ולכן יש להקפיד על שתלים מחברה ותיקה המנהלת מעקב על מוצריה ומתחייבת לספק חלקים לאורך שנים. מנסיוני שתלים דנטליים הם לא סתם בורג אלא מחייבים הקפדה עקבית ושמרנות. לכן בחרתי באופן אישי להשתמש בשתלי (StraumanTM) המיוצרים בשוייץ. ביקור במפעל שיכנע אותי כי אלה שתלים טובים ואמינים ונסיוני איתם ב 15 שנים האחרונות הוכיח כי לא טעיתי. קיימים שתלים נוספים כגון ברננמרק הנקראים כיום נובל ביוקייר ועוד, אך קיימת בחברות אלה תזזית של שינויים והחלפת קונספטים שמבלבלת ומחייבת להחזיק במלאי ריבוי רכיבים. קיימים גם שתלים תוצרת הארץ שאני אחד היזמים החלוצים בפיתוחם גם הם ברמה טובה וזמינותם מהווה יתרון. אני איני משתמש בם באופן אישי היות איני מוצא לנכון שום סיבה להחליף את השתלים הטובים בהם אני משתמש לאורך שנים גם אם יש הבדל עלויות. איכות השתלים המיוצרים בישראל היא וריאבילית ושונה ברמתה מחברה לחברה ויש לבדוק היטב אם היצרן הוא יצרן מאושר על ידי משרד הבריאות ומחזיק בתקנים מתאימים.
כמה עולה שתל דנטלי?
שתל דנטלי טוב אמור לעלות למתרפא 3000-4000 שקל. המחיר כולל רק את השתל והתהליך הכירורגי הכרוך בהחדרתו לעצם ואת שלב החשיפה באם היא נדרשת. במרפאתי המחיר הוא 3480ש"ח. על השתל יש להרכיב מבנה פרוטטי שמחירו נע בין 1000 ל2000 שקלים. במרפאתי המחיר הוא 1780 שקלים. מחיר הכתר המשחזר את השן נע בין 3000 -6000 שקלים תלוי בסוג הכתר ובמיקומו בחזית הפה והחיוך או אחורי. במרפאתי המחיר הוא 2480-3880שקלים לפי המקרה. במידה ונדרש שחזור מעבר עלותו נעה בין 400 ל1200 שקלים. במרפאתי 680 שקלים.
סך הכל שיקום שן בודדת על גבי שתל אמור לעלות 3480+1780+2480+680=8420 ש"ח
אחת החלופות לשיקום שן בודדת חסרה בין שתי שיניים הוא על ידי תותבת חלקית קבועה, גשר. במקרה זה יש להשחיז את השיניים המאחזות ולעיתים אף לבצע בן טיפול שורש ובמנה בטרם נוכל לתלות ביניהן שן. העלות במקרה זה נעה בין 10000 ל14000 ש"ח כך שמלבד הפגיעה בחומר שן תקין מתווספות עלויות שניתן להמנע מהן.
כמה זמן מחזיקים שתלים דנטליים?
שתל דנטלי אמור להחזיק שנים רבות במידה ונשמרו הכללים וההתויות המצויינות לעיל. כמו כן יש חשיבות לשמירה על הגיינת הפה בבית ועל ביקורים סדירים במרפאה לצורך מעקב ותחזוקה. מנסיוני שתלים דנטליים שעברו את שלב ההעמסה בשלום מחזיקים מעל 20 שנה. לעיתים מתבקש להחליף את השחזור הפרוטטי עקב הדרדרות אסטטית או שבר בחרסינה. האמור נכון לגבי לא מעשנים אצל מעשנים התחזית שונה ואין אפשרות לציין משך זמן שניתן יהיה להנות מהשיקום היות והנזק הנגרם עשוי לגרום לכשלון גם לאחר שנים מעטות.
האם קיימים סיכונים בשימוש בשתלים דנטליים?
כמובן. כל החדרת שתל דנטלי היא חדירה לעצם ולחניכיים ועשוי להגרם נזק לעצב או לכלי דם . פגיעה בעצב עשוייה לגרום לאובדן תחושה באיזור המעוצבב באופן זמני או קבוע. תופעה זו נקראת פראסטזיה והיא לא נעימה. סיבוך זה יכול להגרם גם כתוצאה מעקירה של שן בינה או שן אחרת וגם מניתוח חניכיים פשוט או אף טיפול שורש. ניתן להפחית את הסיכון על ידי ביצוע טומוגרפיה ממוחשבת של העצם על מנת למפות את העצבים במרחב ולהכין את הכיררוג טוב יותר לקראת הכניסה לעצם. בנוסף עשוייה להגרם נפיחות וכאב לאחר הניתוח כפי שיש לאחר כל ניתוח בחלל הפה. בלסת עליונה עשויה להפגע רצפת האף והסינוס המקסילרי. כמובן שהכנת המקרה באופן יסודי משולבת בנסיון רב של המבצע מפחיתים את הסיכוי לסיבוכים.
קיימים גם סיבוכים מכניים הנובעים משבירת ברגים ,שתלים וחלקי על. כמובן שעל ידי בחירת שתל דנטלי נכון מייצרן ידוע ומוכר מפחית את התופעה. בשתלים בהם אני משתמש לא נתקלתי מעודי בכשל מכני הנובע משבר או חוסר התאמה בין חלקי העל לשתל.
סיבוכים פתולוגיים לאחר ההשתלה ואף לאחר ההעמסה כגון דלקת חניכיים סביב השתל עשויים להופיע והם תלויים בהרבה משתנים. אין בשתלים עששת והנטייה לדלקות סביב שתלים היא נמוכה מאשר סביב שיניים, אך גם כאן יש להקפיד על הגיינה ותחזוקה נכונה.
האם שתלים דנטליים הם העתיד של רפואת השיניים?
לא! שתלים דנטליים הם ההווה היום יומי ומשמשים לשיקום שיניים חסרות כדבר שבשיגרה.
רופא שיניים כללי מטפל בכל המשפחה מינקות ועד זיקנה .
הטיפול מבוסס בראש ובראשונה על איתור הגורמים למחלות הפה ומניעתן.
שיקום פה כללי על גבי שתלים עם שימת דגש על האספקטים האסטטיים.
גישה מיוחדת לטיפול באנשים החוששים מטיפולי שיניים תוך שימוש בגז צחוק ויישום עקרונות טיפול ללא כאב
http://www.mypd.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב